SAMMEN SKABER VI MERE

Facebook annoncering

Brug sociale medier som Facebook og Instagram aktivt i din markedsføring og nå ud til både eksisterende og nye kunder.

Din målgruppe er på Facebook

Facebook er en virkelig effektiv marketingkanal med et kæmpe publikum.

Rigtigt mange danskere færdes dagligt på de store sociale medier (SoMe), som fx. Facebook og Instagram. Faktisk er hele 64% af danskerne på Facebook hver eneste dag. Det er ret vildt og gør selvfølgelig også, at der ligger et kæmpe potentiale her, hvor du kan nå ud til utroligt mange mennesker. 

Ved at annoncere på SoMe platformene kan du “indfange” din målgruppe lige der hvor de er og begynde at omdanne dem til kunder.

Rigtigt mange danskere har i dag en Facebook-profil, og mange af os har nok også haft den en del år efterhånden. Facebook har derfor kunnet indsamle utroligt meget data om vores adfærd, interesser m.m. Alle disse oplysninger kan du bruge til effektivt at målrette dine reklamer på Facebook, så du får fat i det helt rigtige publikum.

e-branding
Digitale Marketing Specialister

Vi har stor erfaring med online markedsføring, og hjælper dig gerne med at opnå dine mål.

Hvad er Facebook annoncering?

 Facebook Ads er de betalte annoncer, der fletter sig ind mellem opslagene i dit Facebook feed, så man næsten ikke opdager dem. Det eneste der afslører dem er et lille “sponsoreret” i toppen af opslaget. De indgår altså som en naturlig del af oplevelsen, når vi scroller igennem vores Facebook feed eller ser videoer i “stories”. 

Præcis det samme gør sig gældende på Instagram og Whatsapp, som også er blevet opkøbt af Facebook, eller Meta, som det jo hedder nu. 

Facebook er gratis at benytte for os, der bruger det. Alle kan oprette en profil og det koster ikke noget. Det Facebook tjener penge på er i stedet annoncering. Det er grunden til at du og jeg ikke skal betale et fast månedligt abonnement for at benytte deres  tjenester. 

Det vi betaler med er i stedet vores data, så Facebook kan give annoncørerne mulighed for at målrette annoncerne bedst muligt. 

Derfor skal du bruge Facebook annoncering

Opnå større synlighed og få flere konverteringer

Facebook er verdens største sociale medie, og har over 2 milliarder daglige bruger på verdensplan. Herhjemme har omkring 70% af danskerne en privat Facebook profil. Der færdes altså super mange mennesker på Facebook hver eneste dag og ved at annoncere her, vil du derfor have mulighed for, at nå ud til rigtig mange af dine eksisterende kunder såvel som at kunne finde nye potentielle kunder.

Noget af det som gør Facebook annoncering til et super effektivt markedsføringsværktøj er, at du har mulighed for at målrette dit budskab så det rammer præcis den målgruppe, det har interesse for det du tilbyder. Det betyder, at der er en meget større sandsynlighed for at kunderne tager godt imod annoncen og foretager den handling du ønsker (det man også kalder for en konvertering). Det kunne fx være at kontakte dig, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller måske foretage et reelt køb i din webshop.

Facebook er altså en rigtig god markedsføringskanal til at kunne promovere din virksomhed, øge din synlighed samt til at opbygge stærke kunderelationer. 

Fordelene ved Facebook annoncering:

  • Du kan helt sikkert finde din målgruppe på Facebook – der er et kæmpe publikum!
  • Du kan ret præcist og detaljeret målrette din annoncering til bestemte målgrupper.
  • Facebook brugerne er vant til at se annoncer i deres feed, samt at interagere med dem. De tager generelt godt imod dem. 
  • Facebooks annonceværktøjer giver dig mulighed for at målrette din annonce mod et helt præcist formål. Eksempelvis at skaffe nye “leads” (mulige kunder), ”tabt kurv” (hvor man forsøger at ramme dem, som puttede noget i kurven, men ikke gennemførte købet). Der findes et hav af muligheder.
  • Facebook annoncering er relativt billig i forhold til andre annonceringsformer. Selv med et forholdsvis lavt budget har du mulighed for at komme ret langt og skabe nogle gode resultater. Dette gælder uanset om du er en lille eller en stor virksomhed.
  • Du får en masse konkret data, der giver dig vigtig viden om din målgruppe og hvordan de interagerer med annoncerne, så du kan finde ud af hvad der virker og hvad der ikke gør. På den måde kan du optimere dine annoncer og få mere for pengene.
  • Facebook Retargeting fungerer generelt rigtig godt (annoncering rettet mod brugere der tidligere har interageret med dit indhold. Fx. hjemmeside / app / annonce eller dit brand).
  • Du opretter annoncer til Facebook og Instagram det samme sted. Det foregår i Meta Business Manager. Dvs. når du opretter en annonce til Facebook, kan du vælge, at den samme annonce også skal vises på Instagram. Det kræver blot et enkelt flueben, når man opretter annoncen. Det er da smart og dejligt tidsbesparende.

Hvad koster det?

Når du annoncerer på Facebook betaler du per visning af dine annoncer, i modsætning til Google Ads, hvor du primært betaler er per klik. 

Derfor er det super vigtigt, at du har udvalgt din målgruppe nøje og bruger de segmenteringsværktøjer, som findes hos Facebook, så dine annoncer kun bliver vist for de personer, som er mest tilbøjelige til at udføre den handling du ønsker. Det kunne fx være at tilmelde sig dit nyhedsbrev, klikke på annoncen, at de besøger din hjemmeside, at de kontakter dig, eller måske foretager et køb.

Jo mere præcist du kan ramme den rigtige målgruppe, med det rigtige budskab selvfølgelig, jo højere ROAS vil du kunne opleve. (ROAS = Return On Ad Spend – det du tjener i forhold til hvad du bruger på din annoncering).

Der er mange der benytter annoncering på Facebook, og du er derfor i konkurrence med en masse andre annoncører om annoncepladserne. Man kunne tro at det altid er dem der byder højest, der så vinder de eftertragtede pladser, men heldigvis er der også andre faktorer der spiller ind. 

Facebook tager nemlig også annoncens kvalitet i betragtning. Dette afgøres ud fra to aspekter: 

1. Relevans – hvor relevant er din annonce er for brugerne? Interagerer de med den? Klikker de, liker eller deler? Eller opfatter de det som spam og fx “skjuler opslaget”.

2. CTR (click-through-rate) – dette fortæller hvor mange der klikker på annoncen i forhold til, hvor mange den bliver vist til. Og jo flere klik, jo bedre en bedømmelse får din annonce.

Jo bedre kvalitet Facebook vurderer, at din annonce har, jo lavere en pris vil det i sidste ende koste, at få vist din annonce.

Budgettet bestemmer du selv. En stor fordel ved Facebook annoncering er nemlig også at du kan starte op for et relativt lavt budget, og så teste hvad der virker for dig. Herefter kan du regulere op eller ned, alt efter hvad der giver mening i dit tilfælde. Derfor er det også svært at sige præcist, hvad det koster at annoncere på Facebook. 

I den forbindelse er det også vigtigt at huske på, at mange aspekter kan have indflydelse på om din annoncering er en succes. Det kan fx. være om du har valgt det rigtige produkt at annoncere for? Om din hjemmeside fungerer som den skal? Om du er konkurrencedygtig på prisen? Der kan altså være mange faktorer, der spiller ind når du skal afgøre, om din annoncering virker. Så husk at kigge på det store billede.

Vi kan hjælpe dig med din Facebook annoncering

Leder du efter en grundig, passioneret og erfaren samarbejdspartner?   

Vi kan både tage os af opsætning og optimering af dine Facebook annoncer, eller rådgive dig om de mere strategiske aspekter. Sammen finder vi den vej, der bedst opfylder dine ønsker og målsætninger.

Måske er online markedsføring og Facebook annoncering helt nyt for dig. Måske har du været i gang i et stykke tid og ønsker, at få din opsætning gennemgået og optimeret. Uanset, så vil vi gerne hjælpe dig. 

Vi ved at det kan være en ordentlig mundfuld at holde styr på annoncering online, og vi vil altid gerne tage en helt uforpligtende snak, hvis du har spørgsmål eller er i tvivl om noget.  Så tag endelig fat i os. Vi glæder os til at høre fra dig.

e-branding
Digitale Marketing Specialister

Vi har stor erfaring med online markedsføring, og hjælper dig gerne med at opnå dine mål.